dinsdag 24 september 2013

Dan maar alleen stappen ...

24-09-2013 Dit keer alleen omdat de andere stappers allemaal andere bezigheden hadden of een blessure, maar een reden om niet mee te gaan. Het was voor mij alweer een bijna een maand geleden dat ik een wandeling heb gemaakt. Ik heb een route uitgezet vanuit huis en weer richting Hijkerveld, maar dit keer langs de noordkant van het broedgebied Diependal. De tocht heeft raakvlakken met de wandeling op 15-08-2012 "dwalen over het Hijkerveld", maar net even anders en zeker zo mooi. Bij die tocht liep jet niet helemaal zoals je op de kaart zou verwachten, maar dat mag de pret niet drukken.


Gelezen op internet:
Drenthe is misschien wel de provincie met de mooiste natuur van Nederland. Hier kun je nog echt genieten van rust en ruimte en is het 's avonds nog donker. Dat Drenthe uniek is blijkt wel uit de grote hoeveelheid nationale parken.

Het Hijkerveld is er zeker één van, maar de weg ernaar toe is ook fantastisch. Vanuit huis dus even naar achteren en dan ben je meer van de weg af. Dit doorgelopen tot aan de rand van de kern Smilde en daar links af het bosje in. Klein maar toch prettig om daar te wandelen, vandaar naar de rand van het Kyllotsbos richting het broedgebied. Links het bos en rechts de bloementeelt en andere gewassen. De boeren druk aan het oogsten en mijn telefoon gaat over. Iemand van de vereniging belt en wil graag een ledenlijst, die moet maar even wachten. De route heb ik zo getekend dat ik via de

Suermondsweg door ga het Kortewegsebos. Als ik de "doodlopende" weg richting het bos inloop zie ik dat een doorsteek ook mogelijk is, zodat je de Suermondsweg kunt vermijden. Dat loopt toch net wat prettiger dan langs de doorgaande weg. Voor de volgende keer dus.
Het Kortewegsebos is mij onbekend, maar de kennismaking met de bosje was zeer aangenaam. De stilte, de rust die het uitstraalt gewoon heerlijk en dit bevestigd voor mij dat ik in een bevoorrechte positie ben. Bevoorrecht omdat ik vrij eenvoudig door een uniek gebied kan wandelen. Zomaar even op een dinsdag vanuit huis, tja heerlijk en ook al was ik alleen met mijn gedachten,was het fantastisch.
Even aan de rand van het Diependal gestaan, enorm genieten en de sores van de alledag vergeten. De sores van werkzoekende zijn, de pijn vergeten die een werkgever zonder blikken of blozen aan kan doen. De wereld van het UWV van je afzetten, dat komt vanavond wel weer. Nu even genieten van de omgeving.
Als ik verder loop door het bos waar de herfst zich duidelijk heeft aangekondigd, moet ik volgens mijn GPS het hek over om een doorsteek over het Hijkerveld te maken. Een smal pad wat langzaam breder wordt leid mij langs de vennen naar het fietspad. Eenmaal op het fietspad zie ik de aanduiding van het Drenthepad. De route Beilen - Herinneringscentrum Westerbork te Oosthalen loopt hier langs. Deze route hebben we als een keer bewandeld. Bekend terrein voor mij en heb de GPS voor het pad niet meer nodig. Via Laaghalerveen, Eekhoutswijk, fietspad achterlangs en de Molenwijk ben ik weer thuis. De statistieken: 5,5 km per uur, totaal 23 kilometer gewandeld en dus ruim voor donker thuis. De douche spoelt het zweet van me af en een voldaan gevoel overheerst. Binnenkort maar weer een stuk en niet weer een maand wachten.




























Geen opmerkingen:

Een reactie posten