maandag 29 juli 2013

Rondje Amen met geschiedenis

Maandag 29 juli 2013 alleen gewandeld vanaf de parkeerplaats bij Oosthalen. Route van 15 kilometer dus op tijd terug en een mooi begin van de week. Om half tien liep ik de het herinneringscentrum in Melkwegpad op en had er best wel zin in. Mooie kort op tijd op pad en op tijd terug en vooral voordat het echt heet wordt. Het was nog niet druk met toeristen en in het bos was het rustig. Ik hoorde de vogels prachtige liederen zingen en eekhoorntjes schoten schichtig weg de bomen in. Al gauw zag ik de enorme radiotelescopen het heelal in wijzen waarschijnlijk op zoek naar het onbekende.
Het pad voor me loopt door naar kamp Westerbork en ik passeer allemaal palen met data en de hoeveelheid joden die dag zijn afgevoerd. Indrukwekkend ook het kamp en moet eerlijk zeggen mijn eerste keer dat ik het zie. Maakt toch veel indruk als ook de teksten allemaal leest. Mijn pad loopt verder het bos in via mooie fietspaden en nog steeds voert de rust de boventoon. Heerlijk en geniet er met volle teugen van. Lekker nergens aan denken, alleen met de omgeving en de natuur. Wandelen is toch een heerlijke bezigheid, ja wandelen is alles even laten lopen.
Het landschap verandert in meer een agrarische uiterlijk en ook dat is fraai. Ik loop in de volle zon, maar is nog goed te doen. Drink regelmatig, maar het stapt nog lekker. De boeren hebben grote borden staan met uitleg wat er verbouwd wordt, maar ook wat de opbrengsten zijn. Leuke wetenswaardigheden en dat blijkt een onderdeel te zijn van een "Boerenfietstocht" van de gemeente AA en Hunze. Alhoewel ik over normale wegen wandel is het rustig, maar wat wil je in Drenthe, maandagmorgen, vakantietijd, fietsvierdaagse net afgelopen, truckersfestival idem, dus het enige wat je kan verwachten is rust ook op de wegen. Op de weg naar Amen wordt het iets drukker, maar wat heet.
Ik plan een stop bij het Amer café, maar helaas gesloten dus ga ik maar verder. Het is nog zo'n 5 kilometer, dus maakt niet uit. Dan neem ik mijn groot glas karnemelk wel thuis :). Van Amen tot Camping Dianaheide loop ik langs de weg en duidelijk een doorgaande weg, maar toch blijft het relatief rustig.  Voor Dianaheide ga ik links en het bos weer in. De ultieme rust keert weer terug. Ik geniet met volle teugen. Oeps een bordje wat toch even mijn wenkbrauw doet fronzen,  namelijk "Kudde koeien + Stier" vooral plus stier. Ik denk snel niets aan de hand ik heb niets rood aan. Gek toch dat het onwillekeurig door je hoofd schiet en als ik verder over de hei loop zie ik ze in de verte. Ver van mijn pad, alleen de felle zon speelt me nu parten. Het loopt tegen 12 uur en de kracht van de zon wordt heftiger. Duidelijk merkbaar, maar ik ben er bijna en het pad gaat voordat ik er erg in heb het bos weer in. Het Melkwegpad leid me ook weer naar de auto, weliswaar een ander deel van het pad, maar uiteindelijk kom ik weer bij de parkeerplaats uit. De statistieken voor vandaag zijn 14,8 km en 5,8 km per uur gemiddeld, maar belangrijkste is het goede gevoel van een heerlijke wandeling. Thuis een echt "witbiertje" koud en lekker.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten