woensdag 1 september 2010

Laatste route Pieterpad

15 mei 2010. Laatste stuk Pieterpad nog inhalen en wanneer je met Hemelvaart toch kampeert in Limburg kun je het mooi combineren. Het stuk Roermond en Sittard moest ik nog lopen. De anderen hebben die vorig jaar gelopen, maar helaas moest op het laatste moment afhaken. Gelukkig wil Henri (een diehard) altijd wel lopen en samen op pad. De afstand is voor mij enorm, maar wel te doen. Heb enkele weken hiervoor 37 km gelopen en nu bleek volgens de GPS de afstand 38,34 km.
Behoorlijk stuk verder voor mij, maar goed toch op pad. Ik ben in Roermond geëindigd, maar de bijgewerkte route komt niet meer in Roermond. Net achter de viadukt waar je de A37 oversteekt en Roermond in gaat hebben we de route opgepakt. Ik heb me ingesteld op een hele dag lopen, dus wat kan er misgaan denk ik maar. We lopen langs een stroompje (sloot) door het weiland. Beter dan door Roermond denk ik en geniet al kletsend van de omgeving. Het mooie van lopen is dat je heel wat bij kunt kletsen en geloof me dat hebben we ook gedaan. Henri wat meer aan het woord dan ik, maar dat deert hem niet en mij al helemaal niet. Als we op het open veld lopen is het wat fris voor de rest heerlijk. In Sint Odiliënberg zou een heerlijk vlaai bestelt moeten worden in bij cafe Smeets. Helaas gesloten. Op het teras toch maar wat gegeten en gedronken.
Na de stop een groot stuk door het bos op weg naar Monfort. In het bos al kletsend een aanwijzing gemist, maar hulde voor de GPS we zitten in no time weer op route. De rust is weer opvallend. In Monfort wel een vlaai en kop koffie en alles gaat nog voorspoedig. Mooie route goed weer en kletsen onderweg met een oud profvoetballer die liever terug naar het noorden wil, maar zijn vrouw niet mee krijgt. Praten nog wat over de TT en hij wijst ons aan de overkant waar we uit komen. Het pad loopt langs de aspergevelden en nog steeds geen probleem.
Om de 8 kilometer ongeveer nemen we rust en gelukkig past Henri zich goed aan mijn tempo aan. Probeert mij ook niet stiekum naar een hoger tempo te slepen. Na 25 km kom ik in een dipje en word wat stiller. Henri praat wel door en leid de aandacht daarmee af. Toch een beetje met mezelf bezig maar in Heide wordt het weer wat beter. Tussen Heide en de Duitse grens eten we weer wat. Onze laatste stop. We lopen samen op met een vrouw die 12 dagen geleden in Pieterburen is gestart en nu deze route met ons oploopt. Petje af. per dag 40 kilometer. In Sittard lopen we langs een stroompje richting het centrum. Mooi gekozen dit pad, want nu loopt je relatief kort door de bebouwing. Op de markt zoeken we een terras uit en bestellen een Duvel en die gaat er heerlijk in. Met de trein naar Venlo waar we worden opgehaalt. Bij de tent wacht een BBQ en het smaakt heerlijk. Tevreden en trost kijk ik terug op een heerlijk dag.

Hieronder de route