dinsdag 1 oktober 2013

Zonnestralen in herfsttinten

1 oktober 2013 nieuwe maand en gisteren een mooie zoon voor Irene en Ewoud die de naam Ivo meekrijgt. Zijn eerste dag op deze wereld is prachtig met zonnestralen die de herfsttinten nog mooier maken. Vandaag een rondje over het Fochtelooerveen en de trouwe lezer weet dat dit een route is die ik met regelmaat wandel. Deze dag heb ik geluk dat de zon volop schijnt en alles prachtig laat uitzien. Bladeren vallen van de bomen en dwarrelen voorzichtig op de grond.
Het is ook de dag dat ik alle drie wijken bij mij in de buurt aandoe. Ik begin op de Jonkerswijk en aan het eind van de wijk loop ik Friesland in. Ook de Jonkerswijk is een langrecht stuk en is ontstaan ten tijde van de ontginning van Drenthe. Je moet niet te veel vooruit kijken want dan is het een eindeloze weg, maar rondom de velden met verschillende gewassen. De mais klaar om geoogst te worden en zo te zien de aardappelen ook. Enkele akkers zijn al leeg en veel weilanden. Nauwelijks boerderijen maar vele vergezichten. Dit gebied is erg mooi.
Als ik dichterbij het Fochtelooerveen kom, hoor ik de ganzen overvliegen. Een mooi geluid vind ik en even verderop voordat ik afsla naar Veenhuizen zie ik een grote groep in het weiland. Helaas vliegen ze niet massaal op wanneer ik met mijn camera op scherp klaar sta. Even komt in me op om te gaan schreeuwen, maar laat de ganzen rustig zitten. In loop het bos in, langs de uitkijktoren en zie daarna de nieuwe aanplant ten zuiden van het gebied. Over een paar jaar staat er een prachtig bosje en zal het gebied nog mooier zijn.
Ik kan de weg wel dromen, zo vaak ben ik hier al geweest, maar kijk nu wel goed uit en laveer tussen de koeiendrek door. Kijk aan toch nog meer mensen onderweg, want de tegenliggers zijn 3 fietsers. Ik geniet met volle teugen van het weer en doe mijn jasje even uit. Aan het eind van het fietspad over de roosters rechtsaf richting Veenhuizen en de doorsteek naar het Bankenbos. Aan het eind van de doorsteek staat een bankje weet ik en besluit daar een pauze te houden. Lekker in de zon even een broodje doen. Een paar Drenthepad wandelaars passeren en zijn waarschijnlijk onderweg naar Appelscha.
Na mijn broodje vervolg ik mijn pad door het Bankenbos en geniet van de rust om me heen. Ga nog even opzij voor wat fietsers en sla af richting Assen en Smilde. De sluis laat ik dit keer links liggen en loop verder langs de brug. Oeps een hek en de weg naar Smilde is tijdelijk gesloten. Maar .. het hek staat een stukje open, dus wat let mij om even te verkennen of ik mijn pad volgens plan kan vervolgen. Zo gezegd zo gedaan en niets lijkt in de weg te staan alleen het schelpenpad gaat over in een zandpad over een nieuwe wal. Op de wal krijg ik een goed overzicht wat de natuurbeheerder allenmaal doen. Schraal maken vennetje aanleggen en geheel nieuw inrichten. De resultaten zullen over enkele jaren wel zichtbaar zijn. Zo blijft het gebied in ontwikkeling en aantrekkelijk om steeds terug te komen.
Bij de tweede wijk die ik aan doe (de Meesterswijk) staat een groot hek met aan de zijkant een doorgang. De Meesterswijk een lange rechte weg die tot in Bovensmilde loopt ruim 3 kilometer, saai, maar vooral niet naar voren kijken. Dit keer loop ik de wijk niet helemaal af, maar sla halverwege een schouwpad op. Een doorsteek naar de Grietmanswijk, ja de derde wijk die ik vandaag bewandel. Het is wel een leuke afwisseling, want op deze wijze ontloop ik de drukke N371. In alle rust langs een brede sloot tussen de velden loopt prettiger in vergelijk met de N371. Langs de Grietmanswijk loopt een pad, dat is wel zo prettige en rustig, want het werkverkeer van Koers rijdt hier ook af en aan. Aan het eind van de wijk de brug over rechtsaf en ben dan ook alweer thuis. Het was weer prachtig en heb zeker genoten.
De afstand 21
kilometer in gemiddeld 5,8 km per uur, maar vooral lekker ontspannen en ruim voor donker thuis.





















Geen opmerkingen:

Een reactie posten